Terapie diagnostyczne

 

Konsultacje i poradnictwo w zakresie wybiórczości pokarmowej o podłożu sensoryczno – motorycznym
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP
Karty Oceny Zachowania i Emocji KOZE
Skala Inteligencji Stanford – Binet 5

 

Konsultacje i poradnictwo w zakresie wybiórczości pokarmowej o podłożu sensoryczno -motorycznym
Wybiórczość pokarmowa – to utrwalone formy nieprawidłowych zachowań związanych z czynnością jedzenia. Odmawianie spożywania pokarmów, których dziecko nie toleruje. Może pożądać tylko te produkty, które mają określoną konsystencję (np. płynną), które są określone konkretną marką handlową, występuję w jednym smaku czy kolorze.
Poradnictwo obejmuje:

  • Diagnostykę
  • Trening jedzenia
  • Zalecenia

Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP to standaryzowane narzędzie diagnozy rozwoju psychoruchowego u dzieci od 1m. ż do 9 r. ż..
To narzędzie w prosty i przejrzysty sposób pozwala dokonać diagnozy rozwoju dziecka. Z wykorzystaniem Kart KORP można ocenić etap rozwojowy dziecka, określić sfery prawidłowego i słabszego rozwoju, a także wykryć opóźnienia, dysharmonie, nieprawidłowości w rozwoju.
Integralną częścią badania jest procedura pretestu (KORP-PRE), która umożliwia zastosowanie narzędzia w przypadku dzieci z opóźnieniami rozwoju psychoruchowego poprzez dobranie odpowiedniego poziomu wyjściowego badania. Wyniki badań są oceniane w formie punktowej i zobrazowane za pomocą profilu sfer rozwoju psychoruchowego.
Do prób zawartych w Kartach KORP dołączone są odpowiednio dobrane pomoce obrazkowe i zabawki, które ułatwiają przeprowadzenie badania, a ich stałość decyduje o obiektywności diagnozy. Zastosowanie Kart umożliwia również ukierunkowanie dalszej pracy psychopedagogicznej z dzieckiem.


Karty oceny zachowania i emocji KOZE
Karty oceny zachowania i emocji KOZE są narzędziem pozwalającym na wykrycie niepokojących objawów w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka oraz sklasyfikowanie ich w kreślonych obszarach. Zebrane informacje przy pomocy kart KOZE ułatwiają opracowanie opisowej opinii psychopedagogicznej, skierowanie dziecka do dalszej diagnostyki, a także komunikowanie się z innymi specjalistami. Zastosowanie Kart KOZE pozwala na bardziej obiektywną, ocenę zmian w zachowaniu dziecka po upływie czasu.


Skala Inteligencji Stanford-Binet 5
to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze. Test odpowiedni dla badanych w wieku od 2;0 do 18;11 lat oraz dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Pełna skala IQ składa się z 10 podskal. Niewerbalna skala IQ opiera się na pięciu niewerbalnych podskalach odnoszących się do każdego z pięciu czynników poznawczych badanych za pomocą SB5 (Rozumowanie płynne, Wiedza, Rozumowanie ilościowe, Przetwarzanie wzrokowo- przestrzenne, Pamięć robocza). Używa się jej do diagnozy osób
słabosłyszących, a także osób z zaburzeniami komunikacji, autyzmem, trudnościami w nauce, poważnym uszkodzeniem mózgu, władających językiem polskim w sposób ograniczony z powodu pochodzenia, oraz w przypadku afazji lub udaru, które negatywnie wpływają na zdolności językowe jednostki.
Werbalna skala IQ składa się z pięciu werbalnych podskal odnoszących się do każdego z pięciu czynników. Wykorzystuje się ją przeprowadzając badanie skalą pełną, a także w specjalnych przypadkach badania osób z osłabionym wzrokiem, niepełnosprawnych ruchowo, etc. Średni czas przeprowadzenia testu SB5 to 15 do 90 minut, w zależności od stosowanej skali i wieku pacjenta.

Wyniki badania testem SB5 to tzw. ilorazy inteligencji. Wyniki pełnego badania testem obejmują iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny oraz wyniki poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy. Polska wersja testu to pełna adaptacja najnowszej wersji oryginalnej, normy opracowano na podstawie badań ogólnopolskich przeprowadzonych w latach 2016-2019.
Test rekomendowany przez Konsultanta Krajowego i Konsultantów Wojewódzkich ds. Psychologii Klinicznej.
Test w wykazie narzędzi diagnostycznych Ministra Zdrowia.