Terapie psychologiczne

 

Gimnastyka Mózgu Dennisonów

Trening Umiejętności Społecznych

Attention Autism

 


Gimnastyka mózgu® Dennisonów – metoda wykorzystująca naturalny ruch fizyczny, niezbędny do organizowania pracy mózgu i ciała w celu uczenia się oraz samorealizacji jednostki. Naturalny rozwój fizyczny jest podstawą tworzenia się widzenia, słuchania, czynności psychicznych, uzdolnień, umiejętności czy działań twórczych.

Gimnastyka mózgu® bazuje na stymulacji mechanizmów mózgowych przez ćwiczenia takie jak ruchy przekraczające linię środkową ciała, a także jednostronne ruchy ciała.

Pogłębienie relacji z dzieckiem podczas zabawy – praca opierająca się na responsywności, czyli umiejętności dostrojenia własnego układu nerwowego do układu nerwowego dziecka z problemami rozwojowymi.

Działania osoby dorosłej mają charakter niedyrektywny, dorosły stara się przyjąć inicjatywę dziecka, reagować natychmiastowo, dostosowywać swoje zachowanie do zmieniającego się zachowania dziecka, a także tworzyć przestrzeń dla rozwoju interakcji.

Osoba dorosła skupia swoją uwagę na naturalnych i aktualnych zainteresowaniach dziecka.


Trening Umiejętności Społecznych

Podczas zajęć są ćwiczone:

  • umiejętności prospołeczne ( kontakt wzrokowy, prawidłowy dystans, mimika, postawa
    ciała)
  • komunikacja ( umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, prowadzenie
    dialogu, zadawanie pytań)
  • emocje ( rozpoznawanie i nazywanie uczuć)
  • radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
  • umiejętności planowania ( przygotowanie do zajęć, planowanie wspólnej zabawy, pracy)
  • budowanie tożsamości ( mocne i słabe strony)

Relacje, które się tworzą podczas zajęć pozwalają stworzyć bezpieczne miejsce do rozmowy
o własnych problemach.

Często są to pierwsze pozytywne doświadczenia w gronie rówieśniczym.
Zadaniem grupy jest tworzenie dobrych doświadczeń, które potem mogą być przeniesione
na inny grunt.

W zależności od poziomu funkcjonowania dzieci, grupa liczy od 4-6 osób. Dopuszcza się
również prace w diadze. Jeżeli indywidulane potrzeby dziecka nie są wspólne dla pozostałych
uczestników, lub są zbyt osobiste, by pracować nad nimi w grupie można rozpocząć
równolegle pracę indywidualną z dzieckiem.

Podobnie, jeśli nie ma w danym momencie odpowiedniej grupy rówieśniczej.


Attention Autism 

Program opracowany przez Ginę Davis w Wielkiej Brytanii, dedykowany jest podopiecznym z ASD. Jako metoda rozwijania funkcji uwagi i koncentracji może być z sukcesem stosowany w środowiskach dzieci neurotypowych w wieku od 1-6 r.ż. Zabawa w „Wiaderko” bazują na wrodzonej ciekawości poznawczej dziecka i tzw. Efekcie WOW!

Celem metody jest efektywna komunikacja, a tym samym poprawa ogólnego funkcjonowania dziecka, w zakresie społeczno-emocjonalnym oraz poznawczym. Podczas realizacji 4 poziomów w ciągu kilku(nastu) miesięcy, dzieci kolejno osiągają kluczowe kompetencje – kontakt wzrokowy, naśladowanie, umiejętność naprzemiennej interakcji, wspólne pole uwagi, koncentrację na innej osobie (oraz demonstrowanym przedmiocie vs. działaniu).

Poziom I – Wiaderko-skupienie uwagi (Patrz na mnie)

Z wiaderka (pudełka/walizki) na oczach dzieci wydobywamy kolejno zabawki. Istotne jest, aby były to przedmioty atrakcyjne, wzbudzające emocje, przyciągające uwagę. Triumfują więc wszelkie gadżety sensoryczne, tj. świecące, grające, wirujące, z ruchomymi elementami, etc. Etap ten powinien trwać ok.5-6 tyg. w przypadku dzieci ze SPE, w zależności od możliwości dziecka lub grupy – krócej.

Poziom II – Budowanie uwagi (Patrz, co robię)

Z prostego pomysłu od krótkiej demonstracji ciekawych przedmiotów, przechodzimy do fazy znacznie bardziej wymagającej. Czas na eksperyment- na tyle spektakularny, żeby zatrzymał uwagę obserwujących na dłużej. Terapeuta prezentuje różnorodne mini spektakle z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku – od przesypywania mąki po improwizacje z pianką do golenia. Najbardziej atrakcyjne są realizacje oparte na stymulacji wzrokowej, np. wszelkiego rodzaju wolno opadające drobne elementy (deszcz z kolorowej bibuły, krople wody).

Poziom III – Gra grupowa (Przyłącz się)

Na tym etapie zapraszamy dziecko do działania. Zadanie musi być mało skomplikowane, aby po demonstracji dziecko mogło je powtórzyć. W zajęciach grupowych uczestniczy inna osoba dorosła, której zadaniem jest modelowanie zachowania dzieci. W ten sposób metoda aktywizuje dziecko, uczy przenoszenia koncentracji uwagi, czekania na swoją kolej, uważności na inne osoby z grupy. Ważne: AA jest zaproszeniem, co znaczy, że dziecko ma prawo odmówić, uczestnictwo w zabawie jest wyborem.

Poziom IV – Zajęcia przy stoliku (Zrób to sam)

W finalnej fazie, terapeuta angażuje dzieci w indywidualne działania. Każde dziecko otrzymuje osobiste pudełko z zadaniem, które po demonstracji samodzielnie próbuje wykonać przy stoliku. Po zakończeniu pracy własnej, dzieci wracają do wspólnego kręgu i razem celebrują sukces. Zadania mogą być zróżnicowane w zależności od kompetencji dziecka.

Attention Autism łączy zabawę z doświadczeniem pokonywania trudności. Dziecko, aby osiągnąć bazowe umiejętności, musi zaakceptować, że eksponowane przedmioty nie służą do zabawy, co terapeuta wyraźnie zaznacza. Prowadzący używając prostych konkretnych słów nazywa działania. Dyrektywnie decyduje o rozpoczęciu i zakończeniu zajęć, co pozwala na stworzenie bezpiecznej przestrzeni terapeutycznej- dziecko dostaje komunikat, że dorosły wie, co robi. W kolejnych etapach realizowane są cele z różnych obszarów funkcjonowania, min. perspektywa innej osoby, skuteczna komunikacja, obniżanie poziomu lęku.